Πέμπτη, 23 Μαρτίου 2017

Τα χρωματιστά ποδήλατα «τρέχουν με χίλια» στην Κίνα


Μια βόλτα στο Πεκίνο αρκεί για να προσέξει κανείς τα εκατοντάδες κίτρινα και πορτοκαλί ποδήλατα που κατακλύζουν τους δρόμους της κινεζικής πρωτεύουσας. Τα κοινόχρηστα ποδήλατα είναι τα νέα «όπλα» στον πόλεμο της τεχνολογίας.

Πίσω από τα κίτρινα ποδήλατα του Πεκίνου βρίσκεται η Ofo, μια εταιρεία που άντλησε κεφάλαια 450 δολαρίων και είδε την αξία της να εκτινάσσεται στο 1 δισ. δολάρια. Τα πορτοκαλί ποδήλατα ανήκουν στη Mobike που εξασφάλισε κεφάλαια 300 εκατ. δολαρίων τον προηγούμενο μήνα. Και τα… χρωματιστά ποδήλατα δεν σταματούν εδώ: Η Bluegogo που διαχειρίζεται τα μπλε ποδήλατα και η Forever που έχει τα πράσινα κάνουν επίσης «γρήγορο πετάλι» στην κινεζική αγορά εναλλακτικών μορφών μετακίνησης.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών αυτών έχει κορυφωθεί σε τέτοιο βαθμό, που όχι μόνο έχουν μειώσει το κόστος της χρήσης στο ελάχιστο –μόλις 15 σεντ του δολαρίου– αλλά αρκετές ημέρες της εβδομάδας παρέχουν τα ποδήλατα δωρεάν! Τα ποδήλατα είναι εύκολος στόχος για τους κλέφτες και τους βάνδαλους ή αυτούς που «καβατζώνουν» τα ποδήλατα για να τα έχουν πάντα διαθέσιμα.

«Από πλευράς γοήτρου, θεωρείται σπουδαίο στην Κίνα να κατέχει κανείς μια μεγάλη εταιρεία κοινής χρήσης Internet. Από επιχειρηματικής πλευράς, βέβαια, δεν βγάζει νόημα», εξηγεί ο Μαρκ Τέινερ, ιδρυτής της China Skinny, συμβουλευτικής εταιρείας στη Σανγκάη.

Προς το παρόν, η εικόνα της κερδοφορίας είναι «θολή». Παρά την αβεβαιότητα που υπάρχει σε επίπεδο κερδών, οι εταιρείες επιδίδονται σε αγώνα διαφήμισης και τα πράγματα αναμένεται να «ξεφύγουν» ακόμη περισσότερο.

Τα ποδήλατα έχουν την τιμητική τους

Η απήχηση που έχουν τα ποδήλατα στην Κίνα δεν είναι τυχαία: ήταν ανέκαθεν σύμβολο της εργατικής τάξης και είναι ιδιαίτερα δημοφιλή μεταξύ των φοιτητών και των κατοίκων των πόλεων που τα χρησιμοποιούν για να πάνε στη δουλειά τους. Οι τέσσερις εταιρείες υποστηρίζουν ότι στον κλάδο των ποδηλάτων υπάρχει τεράστια αξία που «περιμένει να ξεκλειδώσει».

Δεδομένου του τεράστιου προβλήματος ατμοσφαιρικής ρύπανσης που αντιμετωπίζουν τα αστικά κέντρα της Κίνας, η κυβέρνηση παροτρύνει τους πολίτες να υιοθετήσουν το μοντέλο κοινής χρήσης αυτοκινήτων και ποδηλάτων. Δεν είναι μόνο τα ποδήλατα, όμως, που αναμένεται να φέρουν χρήματα στα ταμεία. «Μην βλέπετε τις εταιρείες αυτές ως εταιρείες ποδηλάτων αλλά ως βάσεις δεδομένων για τους χρήστες που χρησιμοποιούν τα ποδήλατα, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλούς τρόπους», σημειώνει ο Τζο Σιν, σύμβουλος στον κλάδο του Internet. «Επιπλέον, υπάρχει μεγάλη ζήτηση για ποδήλατα στις πόλης της πρώτης και δεύτερης ζώνης, καθώς η κυβέρνηση έχει περιορίσει την κυκλοφορία των οχημάτων για αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής κίνησης».

Η Mobike και η Ofo είναι μεταξύ των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κοινόχρηστων ποδηλάτων. Σε αντίθεση με τις δημοτικές επιχειρήσεις που διαχειρίζονται ποδήλατα, οι πελάτες των εταιρειών αυτών βρίσκουν και πληρώνουν τα ποδήλατα μέσω της ειδικής εφαρμογής στο κινητό τους και τα αφήνουν όπου θέλουν.

Μέσα από την πλατφόρμα της Ofo έχουν πραγματοποιηθεί ως σήμερα περισσότερες από 300 εκατ. μισθώσεις ποδηλάτων από περισσότερους από 20 εκατ. χρήστες σε 40 πόλεις της Κίνα, ανακοίνωσε σήμερα, Τετάρτη, η εταιρεία. Η νεοφυής Mobike δραστηριοποιείται σε εννέα πόλεις και διαχειρίζεται περισσότερα από 100.000 ποδήλατα μόνο στη Σαγκάη.

Το βλέμμα στην Ευρώπη

Και οι δύο εταιρείες, πάντως, «γλυκοκοιτάζουν» την Ευρώπη. Σε όλον τον κόσμο υπάρχουν 600 επιχειρήσεις κοινόχρηστων ποδηλάτων, με την «πίτα» της αγοράς να μεγαλώνει με φρενήρεις ρυθμούς 20% ετησίως. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της συμβουλευτικής Roland Berger, τα συνολικά έσοδα από τα κοινόχρηστα ποδήλατα θα εκτιναχθούν στα 5,8 δισ. δολάρια έως το 2020.

Οι επενδυτές δεν επικεντρώνονται στα ποδήλατα, αλλά στις πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται από εκατομμύρια χρήστες –και προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες. Στην περίπτωση των κοινόχρηστων ποδηλάτων, μάλιστα, πρόκειται για νέους, ενεργούς χρήστες που χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες.

Πηγή:
http://www.insider.gr/eidiseis/bloomberg/39139/ta-hromatista-podilata-trehoyn-me-hilia-stin-kina

Τετάρτη, 1 Μαρτίου 2017

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα «γκαζώνουν» τις πωλήσεις


Στην Έκθεση Ποδηλάτου που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες στο Λονδίνο, ένα ποδήλατο έχει κλέψει την παράσταση: είναι το ηλεκτρονικό μοντέλο Gobike G3 της εταιρείας Velorution.

Το G3 δεν κατασκευάστηκε με πρότυπο τα μοντέλα που κέρδισαν στο Tour de France ούτε δίνουν τη «μάχη του δευτερολέπτου» για τους αθλητές αναβάτες τους. Είναι ένα μικροσκοπικό, ελαφρύ ποδήλατο με μπαταρία και κινητήρα που κοστίζει μόλις… 4.000 ευρώ.

Η Velorution είναι ένας μόνο από τους κατασκευαστές που παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά μοντέλα τους στη φετινή έκθεση, τη λεγόμενη τεχνολογία «e-bike». Τα ποδήλατα με υποβοήθηση στο πετάλι είναι ιδανικά για άτομα με όχι τόσο καλή φυσική κατάσταση ή υπαλλήλους κούριερ που μεταφέρουν βαρύ φορτίο.

Οι Βρετανοί κατασκευαστές και διανομείς ποδηλάτων ελπίζουν ότι η τεχνολογία των ηλεκτρικών ποδηλάτων δεν δώσει ώθηση μόνο τον αριθμό των ποδηλατών, αλλά και στις πωλήσεις ποδηλάτων που από το 2008 βρίσκονται «κολλημένες» στα 3,5 εκατ. ποδήλατα ετησίως στη Βρετανία. Όπως σημειώνει ο Τζόναθαν Κόουλ, ιδιοκτήτης της Velorution, τα ηλεκτρικά ποδήλατα χαίρουν μεγαλύτερης αποδοχής σήμερα σε σύγκριση με το παρελθόν. «Δεν ιδρώνεις», λέει χαρακτηριστικά.

Ο Φίλιπ Ντάρτον, εκτελεστικός διευθυντής της Βρετανικής Ομοσπονδίας Ποδηλάτου εξηγεί ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα έρχονται να δώσουν νέα ώθηση στις πωλήσεις, όταν άλλα γεγονότα –όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2012– απέτυχαν. «Το μεγάλο ατού που έχουν είναι ότι απευθύνονται σε εντελώς διαφορετικό κοινό», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, οι τεχνολογικές εξελίξεις αναβαθμίζουν σημαντικά τα ηλεκτρικά μοντέλα. Όπως επισημαίνει ο Ρόμαν Μάγκουλα, ιδιοκτήτης της London Green Cycles, οι μπαταρίες είναι πλέον πιο ελαφριές και έχουν μεγαλύτερη αυτοδυναμία –γεγονός που κάνει τα e-bikes πιο ελκυστικά.

Συγκεκριμένα, πολλοί κατασκευαστές αντικατάστησαν τα συστήματα μετάδοσης κίνησης στους τροχούς με άλλα που μεταδίδουν την κίνηση απευθείας στα δισκοβραχίονα. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνονται τα όρια των ταχυτήτων που μπορεί να «πιάσει» το ποδήλατο. Το ερώτημα είναι εάν, μετά από τις σημαντικές αυτές εξελίξεις, θα κατορθώσει η Βρετανία να γίνει «ποδηλατική υπερδύναμη», όπως η Δανία και η Ολλανδία.

Σύμφωνα με τον κ. Ντάρτον, πολλοί Βρετανοί εξακολουθούν να έχουν ενδοιασμούς για την ποδηλασίας την πόλη, υποστηρίζοντας ότι το περιβάλλον είναι «εχθρικό» στη Βρετανία για τα ποδήλατα. Όσο δεν εξασφαλίζονται οι υποδομές για να νιώθουν οι ποδηλάτες ασφαλείς, το ποδήλατο δεν θα γίνει καθημερινό εργαλείο των Βρετανών», προειδοποιεί.

Για τους κατασκευαστές ποδηλάτων, το αυξημένο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ποδήλατα φορτίου –άλλη μια νέα τάση που κερδίζει συνεχώς έδαφος– μόνο καλά νέα μπορεί να είναι, ακόμη και αν δεν παρατηρείται ακόμη σημαντική αύξηση στις συνολικές πωλήσεις.

Μπορεί αυτές οι κατηγορίες ποδηλάτων να μην φτάνουν τα 9.000 ευρώ που κοστίζει ένα Canyon Ultimate CF Evo –ένα από τα κορυφαία μοντέλα δρόμου– αλλά είναι ακριβότερα από πολλά μοντέλα city bikes.

Πηγή:
http://www.insider.gr/eidiseis/financial-times/37712/ta-ilektrika-podilata-gkazonoyn-tis-poliseis